oktober in het Kaaitheater

• 40 jaar Kaaitheater
  • Première van Jan Decorte & Black Box Revelation + boekpresentatie
  • Belgische premières van Forced Entertainment, Benjamin Vandewalle en De Warme Winkel
  • RE:RITE met Richard Schechner, Eko Supriyanto, focusweek Our Daily Death
  • Ecopolis 2017: Digital Together
  • dansvoorstellingen L'oeil la bouche et le reste van Volmir Cordeiro en We to be van Mette Edvardsen, met audiodescriptie
  • nieuwe producties van De Warme Winkel (Majakovski/Oktober) en Eric Sleichim & BL!NDMAN (Arsenal) blikken terug op de Oktoberrevolutie van 1917

40 jaar Kaaitheater

Het Kaaitheater blaast veertig kaarsjes uit! Het eerste Kaaitheaterfestival liep van 5 tot 15 september 1977, toen Hugo De Greef ‘een punt op een wit blad’ zette. Deze aanklacht tegen wat hij een vastgeroest Vlaams theaterlandschap noemde, moest een inspiratiebron zijn voor iets anders, voor een alternatief. Dat in dit geval het alternatief zich ook echt doorzette mag worden gevierd. Vier dagen op rij! (3>6/10). Bekijk hier het verjaardagsprogramma.

Jan Decorte/Bloet & Black Box Revelation
Stand Down
- première

Met Stand Down kondigt Jan Decorte een breuk in zijn oeuvre aan. Het samenvallen van leven en kunst komt radicaler dan ooit tot uiting. Koppig zet hij verder zijn parcours uit, en geeft hij blijk van zijn strijdlust om ondanks alle tegenwind dóór te gaan. Net zoals in Ne Swarte, het afgelopen seizoen, vertelt hij op een even ruwe als tedere manier over zijn bewogen leven. Jan Paternoster en Dries Van Dijck van Black Box Revelation – en alle compromisloze heftigheid die ze met zich meebrengen – zijn hierbij de gedroomde muzikale partners in crime. Speciaal voor Stand Down creëren de heren een gloednieuwe soundtrack.

Na de première in het Kaaitheater, trekt de voorstelling doorheen België en Nederland.

Kaaitheater | 13>14/10 | theater/muziek | in het Nederlands

Op de première-avond van Stand Down stellen we het langverwachte boek over Jan Decorte voor: tis of tisni, over leven en werk van een radicale theaterkunstenaar. Enkele tientallen auteurs schreven eraan mee en bieden een analyse van de thema’s in Decortes imposante oeuvre - dat bijna een halve eeuw omspant. Met getuigenissen van mensen die met Decorte hebben samengewerkt, en passages uit zijn turbulente leven.

Benjamin Vandewalle
Walking the Line
- Belgische première

Kaaitheaterresident Benjamin Vandewalle reikt in zijn werk telkens nieuwe perspectieven en ervaringen aan, zowel in de theaterzaal als in de stad. Voor zijn nieuwste performance neemt de choreograaf je opnieuw mee de stad in. Je vertrekt als een groep individuen en transformeert gaandeweg tot één collectief lichaam. Walking the Line is een wandelperformance die je tijdens een aaneenschakeling van tableaux vivants met een nieuwe blik naar de stad om je heen doet kijken.

Kaaitheater | 6>8/10 | dans/wandeling

Forced Entertainment
Real Magic
- Belgische première

Het Britse Forced Entertainment is al twintig jaar een vaste waarde in het Kaaitheaterprogramma. In hun nieuwste voorstelling scheppen ze een wereld van absurde ontkoppeling, strijd en komische herhaling. Met op de achtergrond een klankband van applaus en gelach, begeven de spelers zich in een onmogelijke illusie. Terwijl momenten van verlies, hoop en verwachting zich eindeloos herhalen, onthult zich iets dat het midden houdt tussen een chaotisch tv-programma, cabaretvoorstelling, en telepathische truc. Het resultaat is een indringende performance over optimisme, zelfbeschikking en het verlangen naar verandering: pure magie!

Real Magic ging in première in PACT Zollverein te Essen. Tijdens hun Europese tournee houden ze halt in het Kaaitheater voor de Belgische première.

Kaaitheater | 5>6/10 | theater | in het Engels

De Warme Winkel
Majakovski/Oktober

- Belgische première

Met hun ‘oeuvre-stukken’ smijten de makers van De Warme Winkel werk, leven en tijdgeest van een kunstenaar tegen het canvas van het heden. Een eeuw na de Oktoberrevolutie is de belangrijkste Russische literaire futurist aan de beurt: Vladimir Majakovski. De parallellen tussen het volk dat de elites omverwierp in het Rusland van toen en in de westerse wereld vandaag zijn onontkomelijk – maar de verschillen zijn des te groter. Verwacht je aan een elegie voor de revolutie en het protest!

Deze voorstelling gaat op 21/10 in première in Amsterdam en komt meteen daarna naar het Kaaitheater voor de Belgische première. Nadien reist de voorstelling verder door België en Nederland.

Kaaitheater | 24>25/10 | theater | in het Nederlands

RE:RITE

RE:RITE is een reeks van rituelen, voorstellingen, lezingen, debatten en workshops, die als rode draad doorheen dit Kaaitheaterseizoen loopt.

lecture Richard Schechner over theater en rituelen

Richard Schechner, professor Performance Studies aan de Tisch School of the Arts (New York University) en stichter van The Performance Group (die aan de bakermat van The Wooster Group lag) schreef heel wat boeken over de verbanden tussen theater, performance en ritueel. Tijdens deze lezing zal hij o.a. teruggrijpen naar de Ramlila – een 31-dagen durend ritueel theater in Varanasi dat de heldendaden van de Indische godheid Ramachandra weergeeft – om te verkennen wat theater en antropologie elkaar te vertellen hebben.

Kaaitheater | 4/10 | talk | in het Engels

dansvoorstelling Salt - Eko Supriyanto

Na het internationale succes van Cry Jailolo en Balabala – beide gecreëerd met jongeren uit de Indonesische provincie Noord-Maluku – verplaatst danspionier Eko Supriyanto zijn focus naar zichzelf met een solo. Hij grijpt terug naar het thema van Cry Jailolo: de bedreiging van het maritieme leven van zijn thuisland. Hij onderzoekt de relatie tussen zijn Javaanse culturele erfgoed en het ritme van de onderwaterwereld – een wereld zonder zwaartekracht waar een ander perspectief mogelijk wordt.  Als een van dé centrale figuren binnen de Indonesische hedendaagse dans overspant Eko Supriyanto's carrière een indrukwekkend parcours doorheen Indonesië, Europa, de Verenigde Staten en Oost-Azië.

Kaaitheater | 19/10 | dans | in het kader van Europalia Indonesia

focusweek Our Daily Death (25>27/10)

In onze hedendaagse Westerse cultuur wordt dood en sterven doorgaans bekeken vanuit angst en ontkenning. Tijdens Our Daily Death keren we de medaille om. We nodigen kunstenaars en wetenschappers uit die de dood beschouwen als deel van ons dagelijkse leven. Waardoor dat leven intenser wordt. Rouwen bekijken we niet als een beweging van loslaten, maar als anders vasthouden – in onze innerlijke wereld. Hoe kunnen we de symbolen en rituelen verbonden aan rouw herdenken, zodat ze meer in het leven staan? Zodat in de toekomst deze thema’s niet enkel aan bod komen in de periode in aanloop naar Allerheiligen en Allerzielen, maar elke dag?
Een gevuld programma met talks, voorstellingen, rituelen en installaties.

Op de openingsavond komen Barbara Raes, Valentine Kempynck en Jorge León aan het woord over hun eigen praktijk.
TOPAZ geeft je een inkijk in haar IN/FINITY project met toonmomenten en gesprekken.
Robert Steijn neemt je mee op zijn meditief afscheidsritueel Walk into Nothingness.
Claire Croizé en Etienne Guilloteau/ECCE presenteren hun nieuwste voorstelling Mer-, na de 7PM talk van Thomas Quartier Performing Death. Rituals and Spirituality of Human Finitude.

Ecopolis 2017: Digital Together

Ons informeren, kennis delen, actievoeren, vriendschappen sluiten, daten, werken, gamen… we doen het steeds meer digitaal. Hardware, apps en online alter ego’s geven een nieuwe invulling aan engagement, samenwerking en verbindingen tussen mensen. Wat betekent die digitale realiteit voor de uitbouw van een gedeelde horizon? Ecopolis is het jaarlijks rendez-vous voor wie bezig is met een duurzame toekomst. Deze derde editie brengt opnieuw experten uit binnen- en buitenland samen voor een dag met inspirerende debatten, workshops en documentaires.

Met Kate Raworth, Aral Balkan, Hanan Challouki, Luise Tremel, Gustavo Illescas, Alicja Gescinska, Jeroen Olyslaegers, Gaea Schoeters, Hans Bogaert, Wouter van Noort, Karel Verhoeven, Sarit Michaeli, Ibrahim Mohamoud (CAGE), Ana Naomi de Sousa (Forensic Architecture), CREW, Cateringa & Kompanen (Dumpling Bus), Benjamin Vandewalle en vele anderen.

Kaaitheater | 8/10 | talks/debatten | in het Nederlands, Frans en Engels

The Humane Body
Volmir Cordeiro en Mette Edvardsen

Visuele prikkels overstemmen vaak geluid. Maar wat als je aangewezen bent op je gehoor en tastzin? Op uitnodiging van het Kaaitheater en Europese partners van het netwerk The Humane Body presenteren twee kunstenaars werk dat mensen die slechtziend of blind zijn ook kunnen ervaren, met audiodescriptie.

Na een reeks solo’s maakt Volmir Cordeiro een eerste werk voor vier dansers. In L’œil la bouche et le reste nodigt hij je uit om het kijken anders te zien. Hij vertrekt vanuit het oog om alles aan te raken wat bolvormig is: de zon, een ei, de maan, een arena. Hij maakt een dans die de fysieke werking en handelingen van het oog wil weergeven: huilen, staren, knipogen, spioneren.

Kaaistudio's | 17>18/10 | dans

Choreografe, danseres en performance-artieste Mette Edvardsen rondt met We to be een trilogie af waarin taal en stem de bovenhand krijgen, en het visuele aspect zich verplaatst naar de verbeelding van het publiek. Na Black en No Title verruimt ze het klassieke speelvlak nu drastisch. Ze speelt We to be op drie plaatsen tegelijk: in het boek waaruit ze voorleest, op de lege scene als projectiescherm van je verbeelding, en in de ether als een live radio-uitzending.  Voor We to be ontving ze de prestigieuze Noorse Ibsen Award.

Kaaistudio's | 20>21/10 | theater/performance | in het Engels

Eric Sleichim & BL!NDMAN [strings]
Arsenal

Precies honderd jaar na de Russische Oktoberrevolutie voorzien Eric Sleichim en BL!NDMAN [strings] de legendarische stille film Arsenal van regisseur Aleksandr Dovzhenko live van een nieuwe soundscore.

Kaaitheater | 20/10 | film/muziek

Over Kaaitheater

Podium

Kaaitheater is een podium voor dans, theater, performance, muziek en debat in Brussel. Ontstaan in 1977 als pionier van vernieuwende podiumkunsten, groeide dit huis uit tot een platform voor zowel artiesten van de Vlaamse Golf, als nieuwe generaties podiumkunstenaars. Van Brussel tot internationaal, van kleine tot grote zaal, en ook op pleinen en in straten, waar stedelijke en globale thema’s tastbaar zijn.

Motto

Onder het motto How to Be Many? maakt het team van Kaaitheater ruimte voor een breed spectrum aan bezoekers, artiesten, verhalen en perspectieven, om de meerstemmigheid van de samenleving beter te leren weerspiegelen. Dat doen we in samenwerking met vele partners.

Plek

Momenteel verbouwt Kaaitheater haar gebouw aan de Sainctelettesquare. In 2025 trekken we in het nieuwe gebouw, dat met een tweede zaal, een stadsbalkon en ruimtes voor kunstenaars en publieksgroepen, de nieuwe stedelijke kunstenpool aan het kanaal uitstraling geeft. Ondertussen blijven we programma tonen in de Kaaistudio's, en trekken we door de stad: we vinden onderdak bij vele theaters en partners in en om Brussel, met wie we samen een veelzijdig programma presenteren.

(In de) praktijk

Met blik op de toekomst zet Kaaitheater verder nieuwe lijnen uit rond participatie en mediatie, om nieuwe generaties publiek te laten kennismaken met hedendaagse podiumkunsten. Organisaties en groepen die nog te weinig op de Brusselse podia te zien zijn, nodigen we uit om zelf artistieke programma’s te maken. Zo openen we de weg naar mede-eigenaarschap van kunstenaars en publiek.

Kaaitheater beweegt mee met de tijd, wakkert maatschappelijke en artistieke debatten aan en omarmt de pluriforme podiumkunsten van vandaag en morgen.