Mei in het Kaaitheater

• New Middle East van Bashar Murkus

Radouan Mriziga
- première - Kaaitheater co-productie i.h.k.v. het Kunstenfestivaldesarts

Met 7 presenteert Kaaitheater resident Radouan Mriziga het slotstuk van zijn trilogie, na 55 en 3600. Opnieuw staat de relatie tussen dans, bouwen en architectuur centraal. In 7 verrijkt Mriziga deze relatie door er mysterie en verbeelding aan toe te voegen. Hiervoor doet hij beroep op de mythologie van de zeven wereldwonderen van de antieke wereld.
Iedere tijd heeft zijn wereldwonderen: een idee van het onmogelijke, dat dan toch gebouwd wordt, groter en indrukwekkender dan wat we al kenden. Maar hoe wonderlijk blijft dat kleine, menselijke lichaam, dat al dat grootse bedenkt en maakt?

7 gaat in première in het Kaaitheater, in het kader van KFDA.

Radouan Mriziga is artist in residence bij het Kaaitheater van 2017-2021. Lees hier een uitgebreid interview.

Kaaitheater | 17>20/5 | dans

Thomas Bellinck/ROBIN
Simple as ABC #2: Keep Calm & Validate
- Kaaitheater co-productie i.h.k.v. het Kunstenfestivaldesarts

Hoe krijg je grip op een complex fenomeen als migratie­management? Hoe breng je de grens in kaart als de grens overal is? Belgisch theatermaker Thomas Bellinck knoopte tal van gesprekken aan met grens- en datamanagers in controle­kamers en langs de rafelranden van Europa. Met twee acteurs, vier muzikanten van SPECTRA, scenograaf Jozef Wouters, componist Joris Blanckaert en tien gigabyte aan audiomateriaal maakte hij de voorstelling Simple as ABC #2: Keep Calm & Validate, een documentaire musical over het uitbesteden van ons ongemak over sociale sortering.

Thomas Bellinck is theatermaker. In 2013 bouwde hij Domo de Eŭropa Historio en Ekzilo (KVS), een futuristisch-historisch museum over het leven in de voormalige Europese Unie. In 2015 maakte hij, samen met kunstenaar en scenograaf Jozef Wouters, Simple as ABC #1: Man vs Machine, een kort grote-zaalessay over surveillancetechnologie.
Als onderzoeker in de kunsten is hij verbonden aan KASK / School of Arts van de HoGent. Simple as ABC #2: Keep Calm & Validate kadert in zijn onderzoeksproject Simple as ABC dat wordt gefinancierd door het onderzoeksfonds Kunsten van de Hogeschool Gent.

Deze voorstelling gaat in première tijdens OP.RECHT.MECHELEN., komt daarna naar het Kaaitheater en gaat vervolgens op reis door Europa.

Kaaitheater | 24>27/5 | theater | in het Engels (boventiteld in het Nederlands en Frans)

• In de laatste RE:MAKE TALK at 7PM van het seizoen geeft politiek antropoloog Gregory Feldman een lezing over zijn publicatie “We are all Migrants: Political Action and the Ubiquitous Condition of Migrant-hood” (2015). Deze talk gaat de voorstelling van 25/05 vooraf en sluit er thematisch bij aan. (25/05 - 19:00 - in English)

>> De voorstellingen van Thomas Bellinck en Radouan Mriziga zijn beide Kaaitheatercoproducties, gecopresenteerd door het Kaaitheater en het Kunstenfestivaldesarts. Tijdens het KFDA copresenteren we nog enkele andere voorstellingen:

Pieter De Buysser
The Tip Of the Tongue

Planetarium
6+8 /05 - 20:30 + 7/05 - 18:00

Marcelo Evelin/Demolition Inc.
Dança Doente

5+6+8/05 - 20:30 + 7/05 - 15:00

Bashar Murkus
New Middle East

New Middle East is een dialoog tussen een gemaskerde soldaat en de vrouw die hij levend begraaft. Dit gesprek tussen dader en slachtoffer neemt geleidelijk absurde vormen aan. Het stuk uit 2013 is een gefictionaliseerde weerspiegeling van de Syrische (burger)oorlog én een visioen van het totalitaire geweld dat het Midden-Oosten in zijn greep houdt.

Bashar Murkus is één van de stichters van Khashabi Theatre in Haifa. Voor New Middle East werkte hij samen met Oyoun Theatre op de Golan, een deel van Syrië dat in 1967 door Israël bezet werd.

New Middle East wordt gepresenteerd in samenwerking met Moussem, nomadisch kunstencentrum, waarvan het Kaaitheater sinds 2017 vaste partner is. De voorstelling is ook te zien in 't Arsenaal (Belgische première), C-Mine en deSingel.

Kaaistudio's | 02/5 | theater | in het Arabisch (boventiteld in het Nederlands en Frans)

Over Kaaitheater

Podium

Kaaitheater is een podium voor dans, theater, performance, muziek en debat in Brussel. Ontstaan in 1977 als pionier van vernieuwende podiumkunsten, groeide dit huis uit tot een platform voor zowel artiesten van de Vlaamse Golf, als nieuwe generaties podiumkunstenaars. Van Brussel tot internationaal, van kleine tot grote zaal, en ook op pleinen en in straten, waar stedelijke en globale thema’s tastbaar zijn.

Motto

Onder het motto How to Be Many? maakt het team van Kaaitheater ruimte voor een breed spectrum aan bezoekers, artiesten, verhalen en perspectieven, om de meerstemmigheid van de samenleving beter te leren weerspiegelen. Dat doen we in samenwerking met vele partners.

Plek

Momenteel verbouwt Kaaitheater haar gebouw aan de Sainctelettesquare. In 2025 trekken we in het nieuwe gebouw, dat met een tweede zaal, een stadsbalkon en ruimtes voor kunstenaars en publieksgroepen, de nieuwe stedelijke kunstenpool aan het kanaal uitstraling geeft. Ondertussen blijven we programma tonen in de Kaaistudio's, en trekken we door de stad: we vinden onderdak bij vele theaters en partners in en om Brussel, met wie we samen een veelzijdig programma presenteren.

(In de) praktijk

Met blik op de toekomst zet Kaaitheater verder nieuwe lijnen uit rond participatie en mediatie, om nieuwe generaties publiek te laten kennismaken met hedendaagse podiumkunsten. Organisaties en groepen die nog te weinig op de Brusselse podia te zien zijn, nodigen we uit om zelf artistieke programma’s te maken. Zo openen we de weg naar mede-eigenaarschap van kunstenaars en publiek.

Kaaitheater beweegt mee met de tijd, wakkert maatschappelijke en artistieke debatten aan en omarmt de pluriforme podiumkunsten van vandaag en morgen.