KAAITHEATER 2016-2017

een nieuw seizoen, een nieuwe site

Voorbij de angst en de onverschilligheid

Hoe de samenleving opnieuw ‘maken’ aan het begin van de 21ste eeuw? Dat is de vraag die dit seizoen op tafel ligt, als rode draad doorheen het Kaaitheaterprogramma. In de huidige tijden van klimaatverandering, migratie, internationaal terrorisme, extreme privatisering, groter wordende ongelijkheid en voortdenderende globalisering, klinkt de roep om alternatieven steeds luider. Waar zitten vandaag de aanzetten tot nieuwe maakbaarheidsidealen? Waar ontstaat de noodzakelijke verbeelding? Hoe kunnen we als kunstencentrum mee bouwen aan een klimaat waarin engagement vanzelfsprekend wordt en waarin positieve, utopische denkbeelden ruimte krijgen?

Onder de noemer RE:MAKE organiseren we in 2016-2017 een reeks lezingen en debatten waarin zowel concrete praktijken als nieuwe ideeën aan bod komen. Met inspirerende denkers als Benjamin Barber, Susan Neiman, Michel Bauwens, Alicja Gescinska, Tim Jackson en Srećko Horvat.

Het valt op hoeveel kunstenaars zich vandaag met de gang van zaken in de wereld willen verbinden. De kracht van verandering in de samenleving en de energie die deze metamorfosen losmaakt, mettent les artistes en crise. De artistieke vrijheid die onontbeerlijk is om de kwaliteit van hun werk te waarborgen, wordt steeds vaker een geëngageerde autonomie. De ontmoeting tussen kunstenaar en publiek krijgt zo een versterkt politiek karakter – een eigenschap die sowieso in het DNA van het theater als ontmoetingsruimte ingeschreven zit.

Wij hopen dat ons programma voor 2016-2017 kan inspireren en dat het in deze verwarrende tijden kan bijdragen tot enig perspectief, voorbij de angst en de onverschilligheid.

Nieuwe artists-in-residence 2017-2021

Met trots stellen we zes nieuwe artists-in-residence voor: Kate McIntosh, Christophe Meierhans, Radouan Mriziga, Vera Tussing, Michiel Vandevelde en Benjamin Vandewalle. Vanaf 2017 verweeft hun werk en praktijk zich voor vijf jaar doorheen het Kaaitheaterprogramma. Alle zes onderscheiden ze zich door hun onderzoekende houding en drang tot experiment. Door de diversiteit in hun artistieke praktijk verzamelen ze bezorgdheden en vraagstukken van kunstenaars vandaag. Vanuit ieders scherpe blik op de wereld dwingen ze de toeschouwer in een actieve rol. Ze nemen je mee in hun handelen en denken – niet langer alleen in de theaterzaal, maar ook in de publieke ruimte. De zes stellen zich voor in januari 2017, tijdens de New Residents’ Month

Premières en Belgische premières

We presenteren in 2016-2017 15 Belgische en 17 wereldpremières, van o.m. Meg Stuart & Tim Etchells, Zita Swoon Group, Laila Soliman, Forced Entertainment, Vera Montero, Tristero, Jan Decorte & Comp.Marius, Joost Vandecasteele, Heike Langsdorf, Grace Schwindt, Tiago Rodrigues, Meg Stuart & Jeroen Peeters & Jozef Wouters, Philippe Quesne, Trajal Harrell, Heine Avdal & Yukiko Shinozaki/fieldworks, Gintersdorfer/Klassen en Radouan Mriziga. Bekijk hier het premièreoverzicht.
Een volledig overzicht van ons dans-, theater-, performance en muziektheaterprogramma vind je op de gloednieuwe website kaaitheater.be.

Burning Ice #10, Performatik17

In december 2016 presenteren we de tiende en laatste editie van Burning Ice. Centraal staan kunstenaars die de voorbije jaren aantoonden dat kunst wel degelijk een rol heeft te spelen in de transitie naar een duurzame samenleving. Ze doen dat met kritische en tegendraadse analyses van het huidige systeem, door perspectieven te bieden om met verwarring en onzekerheid om te leren gaan of door een alternatief mens- en wereldbeeld te schetsen. Heike Langsdorf, David Weber-Krebs, Kate McIntosh, Myriam Van Imschoot, Els Dietvorst en Kris Verdonck waren eerder te gast op Burning Ice. Nieuwe namen voor het festival zijn o.m. Benjamin Verdonck, Pieter Ampe, Lotte van den Berg en Niko Hafkenscheid.
In het najaar van 2017 starten we met een gloednieuw festival (onder de werktitel CITY:LAND) dat de ecologische thematiek van Burning Ice verbindt met de interculturele invalshoek van Festival Kanal, zowel binnen de muren van het Kaaitheater als op verschillende locaties in de Brusselse kanaalzone.

Eind maart 2017 richten we de focus op de performancekunst tijdens de vijfde editie van Performatik. Voor deze biënnale werkt het Kaaitheater opnieuw samen met vele Brusselse partners, van Argos over Bozar, CC Strombeek tot Wiels, van Beursschouwburg tot Passa Porta. Performatik17 betreedt de schemerzone waar makers morrelen aan de codes van de beeldende en de podiumkunsten. Van museale blik tot theatrale toeschouwer: de positie van het publiek wordt radicaal in vraag gesteld. Want als een heropleving van performance art een vernieuwing in de kunsten inzet, dan speelt die zich nu vooral daar af. In Performatik17 heeft de intrinsieke betekenis van een werk minder belang dan het samen creëren in het hier-en-nu. Op het programma staat werk van o.m. Trajal Harrell, Grace Schwindt, Philippe Quesne, Yves Klein, Alioum Moussa en Maarten Vanden Eynde, Fabrice Samyn, Orla Barry, Lotte van den Berg & Daan ‘t Sas, Kate McIntosh, Ieva Misevičiūtė, Mette Edvardsen, Maarten Seghers, Feiko Beckers, Meg Stuart & Jozef Wouters & Jeroen Peeters, Rabih Mroué & Hito Steyerl, Ola Maciejewska en Miet Warlop. Het volledige festivalprogramma wordt begin 2017 bekendgemaakt.

Nieuwe partners: Moussem en Globe Aroma

Het Kaaitheater is vanaf 2017 vaste partner van het Nomadisch Kunstencentrum Moussem, o.m. met MOUSSEM CITIES. Dit festival geeft een inkijk in de hedendaagse Arabische samenlevingen en de dynamiek van hun steden. Tijdens de volgende editie, in februari 2017, staat de Libanese hoofdstad Beiroet centraal. Kunstenaars, relevante denkers en culturele actoren vertellen het verhaal van hun stad met hun werk. Met o.m. Tony Chakar, Nancy Naous & Wael Kodeih, Dictaphone Group, Sirine Fattouh en Lucien Bourjeily. Het programma-in-opbouw vind je hier.

Ook met Globe Aroma gaat het Kaaitheater vanaf 2017 een verregaande samenwerking aan. Eind december 2016 gaat alvast CAPSAICIN in première, een voorstelling waarvoor regisseur Michiel Soete samenwerkt met nieuwkomers in Brussel.

Europese netwerken

Het Kaaitheater is dit seizoen partner in drie Europese netwerken. Nieuw is The Humane Body, een netwerk van danshuizen. Het pilootproject 'Ways of Seeing Dance' richt zich op het nauwer betrekken van blinden en slechtzienden bij hedendaagse dans en biedt o.a. audiodescripties en 'touch tours' aan bij bestaande dansvoorstellingen. De vier partners coproduceren ook nieuw danswerk dat speciaal met en voor blinden en slechtzienden tot stand komt.

Nog tot 2019 verbindt Imagine 2020 (2.0) elf podiumkunstorganisaties uit negen Europese landen die samen nadenken over een ecologisch duurzame toekomst. Het netwerk, waarvan het Kaaitheater de trekker is, gelooft in de kracht van artistieke verbeelding bij het schetsen van nieuwe en betere toekomstscenario’s.

Het Europese programmatie- en productienetwerk HOUSE on FIRE loopt tot en met de zomer van 2017. De tien partners zijn ervan overtuigd dat kunst en cultuur een essentiële rol spelen bij de dialoog tussen mensen en het ontstaan van een debat over de uitdagingen die ons te wachten staan. Projectleider Teatro Maria Matos (Lissabon) bereidt alvast een aanvraag voor voor een volgende periode.

Het jonge K-publiek

Het Kaaitheaterprogramma 2016-2017 werd in primeur gepresenteerd aan het K-team: een ploeg jongeren met goesting in theater en dans. In de loop van het seizoen kijken ze samen naar voorstellingen en maken ze andere jongeren warm voor de podiumkunsten van vandaag. Ze stippelden een onvergetelijk podiumparcours uit, 100% K-teamproof. Bekijk hier hun selectie. Jongeren tot 26 kunnen ook dit seizoen eender welke voorstelling uit het Kaaiprogramma zien aan de onweerstaanbare prijs van €8 per ticket.

In 2016-2017 zet het Kaaitheater de succesformule Matinee Kadee verder, voor het negende seizoen op rij. Terwijl de ouders naar de matineevoorstelling gaan, leven de kinderen (4 tot 12 jaar) zich uit in een creatieve workshop; voor de kleinere broertjes en zusjes is er een knusse speelkamer met oppas. Van oktober tot juni staan er zeven Matinee Kadees op het programma, telkens op zondag: een namiddag voor het héle gezin.

Dit seizoen start het Kaaitheater met een nieuwe reeks workshops voor kinderen. Op zaterdag- of woensdagnamiddag maken kinderen van 6 tot 10 kennis met centrale thema's uit het Kaaitheaterprogramma. Van gender tot filosofie: deze workshops zijn helemaal op hun maat ontwikkeld.

Over Kaaitheater

Podium

Kaaitheater is een podium voor dans, theater, performance, muziek en debat in Brussel. Ontstaan in 1977 als pionier van vernieuwende podiumkunsten, groeide dit huis uit tot een platform voor zowel artiesten van de Vlaamse Golf, als nieuwe generaties podiumkunstenaars. Van Brussel tot internationaal, van kleine tot grote zaal, en ook op pleinen en in straten, waar stedelijke en globale thema’s tastbaar zijn.

Motto

Onder het motto How to Be Many? maakt het team van Kaaitheater ruimte voor een breed spectrum aan bezoekers, artiesten, verhalen en perspectieven, om de meerstemmigheid van de samenleving beter te leren weerspiegelen. Dat doen we in samenwerking met vele partners.

Plek

Momenteel verbouwt Kaaitheater haar gebouw aan de Sainctelettesquare. In 2025 trekken we in het nieuwe gebouw, dat met een tweede zaal, een stadsbalkon en ruimtes voor kunstenaars en publieksgroepen, de nieuwe stedelijke kunstenpool aan het kanaal uitstraling geeft. Ondertussen blijven we programma tonen in de Kaaistudio's, en trekken we door de stad: we vinden onderdak bij vele theaters en partners in en om Brussel, met wie we samen een veelzijdig programma presenteren.

(In de) praktijk

Met blik op de toekomst zet Kaaitheater verder nieuwe lijnen uit rond participatie en mediatie, om nieuwe generaties publiek te laten kennismaken met hedendaagse podiumkunsten. Organisaties en groepen die nog te weinig op de Brusselse podia te zien zijn, nodigen we uit om zelf artistieke programma’s te maken. Zo openen we de weg naar mede-eigenaarschap van kunstenaars en publiek.

Kaaitheater beweegt mee met de tijd, wakkert maatschappelijke en artistieke debatten aan en omarmt de pluriforme podiumkunsten van vandaag en morgen.