Guy Gypens kondigt vertrek aan als directeur Kaaitheater

In het najaar van 2019 verlaat algemeen en artistiek directeur Guy Gypens het Kaaitheater. Dat heeft de raad van bestuur van het Kaaitheater vandaag aangekondigd.

Guy Gypens zal het lopende seizoen nog verder realiseren, in samenwerking met de hele Kaaitheaterploeg. Samen met co-artistiek directeur Katleen Van Langendonck, het artistieke team en zakelijk leider Valerie Vernimme tekent hij ook nog verder het programma voor het seizoen 2019-2020 uit.

Gedurende twaalf jaar bepaalde Guy Gypens de koers van het Kaaitheater, vanaf 2007 als artistiek directeur en sinds 2014 als artistiek en algemeen directeur. Met als basis het werk van de artistiek en zakelijk leiders vóór hem, bouwde hij het Kaaitheater verder uit tot een bijzonder Brussels podium met internationale uitstraling, een verbindende factor tussen Brussel kunstenaarsstad en de kanaalzone met een programma dat artistiek performant werk combineert met een bevragend maatschappelijk discours.

De voorbije jaren zette hij zijn schouders onder de noodzakelijke renovatie en verbouwing van het theatergebouw aan de Sainctelettesquare met o.a. een tweede zaal voor 200 toeschouwers en bijkomende repetitiefaciliteiten. Dankzij minister van cultuur Sven Gatz kwam er schot in de zaak tot een uitspraak van de Raad van State, na een procedureklacht van één van de deelnemers aan de aanbesteding, het project terug naar af bracht. In deze omstandigheden heeft Guy Gypens ervoor gekozen de organisatie te verlaten.

De raad van bestuur begrijpt en aanvaardt zijn beslissing en dankt hem voor het inspirerend en visionair leiderschap dat hij jarenlang heeft betoond. Het bestuur van het Kaaitheater neemt nu de tijd om zijn opvolging te verzekeren.

Over Kaaitheater

Het Kaaitheater is een podium voor dans, theater, performance, muziek en debat, verankerd in Brussel en met de blik op de wereld gericht. Sinds 1977 presenteren en coproduceren we werk van hedendaagse podiumkunstenaars. Van de jaren ‘80 tot nu, van lokaal tot internationaal, van repertoire tot experiment, van kleine tot grote zaal. Kunstenaars krijgen hier een parcours op lange termijn.

Overtuigd van het belang van kunst voor het welzijn van de mens, zoeken we de samenleving expliciet op. In de Brusselse kanaalzone – waar de wereldproblematiek in een notendop samenkomt – verbeelden en modelleren kunstenaars de stad van de toekomst.