februari in het Kaaitheater

Donderdag 1 december 2016

• Première A Love Supreme van Anne Teresa De Keersmaeker en Salva Sanchis
  • Belgische premières Atlas Revisited van Andros Zins-Browne & Karthik Pandian en Zaoum van Cindy Van Acker
  • Moussem Cities: Beirut
  • RE:MAKE talk door Srećko Horvat, RE:MAKE avond met Isabelle Stengers, RE:MAKE 7PM talk met Inigo Wilkins
  • Kaaitheater coproductie Golem van Thomas Ryckewaert
  • Nederlandstalig theater: De Warme Winkel, Laura van Dolron en Renée Goethijn & Dries Gijsels
  • Boris Charmatz e.a. in het kader van Brussels, Dance!

Anne Teresa De Keersmaeker & Salva Sanchis
A Love Supreme
- première

John Coltranes jazzalbum A Love Supreme ent zich op door blues geïnspireerde muzikale structuren, waaruit frases met veel ruimte voor expressieve vrijheid naar boven komen. In 2005 creëerde Anne Teresa De Keersmaeker samen met Salva Sanchis een kwartet op Coltranes muziekstuk. Dit uit zich letterlijk in de dans: improvisatie en compositie verweven zich tot ze in elkaar opgaan. Met een nieuwe cast jonge performers herwerken De Keersmaeker en Sanchis A Love Supreme tot een uitgesproken vitale, avondvullende voorstelling.

Na de première in het Kaaitheater, gaat de voorstelling op tournee.

Kaaitheater | 23/02>4/03 | dans

Karthik Pandia & Andros Zins-Browne/ The Great Indoors
Atlas Revisited
- Belgische première

Voor de video Atlas/Inserts (2014) bezochten beeldend kunstenaar Karthik Pandian en choreograaf Andros Zins-Browne de Atlas Film Studios in de woestijn van Ouarzazate (Marokko) en probeerden ze kamelen te laten dansen tussen de filmdecors van oude Hollywood-producties. Met de performance Atlas Revisited blikken de kunstenaars terug op deze zoektocht naar een beeld van de vrijheid. Ze tonen het maken, ongedaan maken én heropvoeren van een dans over vrijheid – en het bedrog dat vaak nodig is om er beelden van te maken.

Atlas Revisited ging in première in EMPAC, New York. Het Kaaitheater presenteert de Belgische première. Hierna toert de voorstelling verder door België en Europa.

Kaaistudio's | 9>10/02 | performance

Cindy Van Acker
Zaoum
- Belgische première

Zaoum vormt het tweede deel van een nieuwe cyclus van de Vlaams-Zwitserse choreografe Cindy Van Acker. Ze laat zich hiervoor inspireren door Quando Stanno Morendo van componist Luigi Nono dat teruggaat op zeven gedichten van onder andere de Russische futurist Velimir Khlebnikov.  Zijn ‘Zaoum’ is een dichtvorm waarbij klank primeert op betekenis.

Zaoum ging in september in première in Lausanne en landt na een tournee door Zwisterland voor een Belgische première in het Kaaitheater.

Kaaitheater | 17>18/02 | dans

Moussem Cities
BEIRUT

Met een jaarlijks terugkerende stedencyclus geeft het Nomadisch Kunstencentrum Moussem een inkijk in de hedendaagse Arabische samenlevingen en de dynamiek van hun steden. Jaarlijks is een Arabische stad te gast in de hoofdstad van Europa. Het Kaaitheater is vanaf 2017 een vaste partner voor het podiumkunstenluik van dit festival.

Dit jaar staat de Libanese hoofdstad Beiroet centraal, een van de meest gevarieerde en diverse steden van het Midden-Oosten. Palestijnen, Irakezen en Syriërs maken er vanzelfsprekend deel uit van de Libanese samenleving én van de kunstenaarsscene. Deze dynamische scene lijkt nog steeds te lijden onder censuur, maar weet van Beiroet een belangrijk centrum van de kunst te maken.

Van 3 tot 5 februari vinden in en rond de Kaaistudio's voorstellingen, performances en filmvertoningen plaats van kunstenaars die in Beirut wonen en werken. Met o.m. werk van Nancy Naous, Tania El Khoury, Dictaphone Group, Lucien Bourjeily, Chaghig Arzoumanian, Petra Serhal en Sirine Fattouh, een openingslezing door Raafat Majzoub en een slotlezing door Tony Chakar. Het volledige festivalprogramma staat op www.moussem.be.

Kaaistudio's | 3>5/02 | performance/lecture/theater/film

RE:MAKE
Srećko Horvat
Subversion? From the Anarchism of banks to the anarchist banker

De jonge Kroatische filosoof, schrijver en politiek activist Srećko Horvat (1983) is een van dé toonaangevende stemmen van zijn generatie. In 2008 was hij initiatiefnemer van het Subversive Festival in Zagreb. Hij schreef o.a. After the End of History: From the Arab Spring to the Occupy Movement (2013) en samen met Slavoj Žižek What does Europe want? The Union and its Discontents (2014). In 2015 richtte hij samen met Yanis Varoufakis de Democracy in Europe Movement 2025 (DiEM25) op.
Voor zijn lezing in de Kaaitheaterseizoensreeks RE:MAKE vertrekt hij van Fernando Pessoa’s roman The Anarchist Banker en gaat hij in op verschillende modellen en praktijken om een politiek-economisch systeem van binnenuit te veranderen.

Kaaitheater | 6/02 | talk

RE:MAKE
Isabelle Stengers & nY

Thinking with Stengers

Duik met de toonaangevende Belgische filosofe Isabelle Stengers en literair tijdschrift nY de wetenschap in. En het politieke denken. En de hekserij. Sprekers uit verschillende disciplines gaan in op Stengers’ uitnodiging om op een andere manier om te gaan met kennis en kennisproductie.

Kaaistudio's | 13/02 | talk/debat in het Engels

Thomas Ryckewaert
Golem
 - Kaaitheater coproductie

Vertrekkend vanuit de Golem-mythe – waarin Joodse geleerden leven blazen in dode materie, die zich vervolgens tegen hen keert – creëert Thomas Ryckewaert een uitgesproken beeldende voorstelling over ambitie, creativiteit, macht, schepping, waanzin en destructie.

De voorstelling ging in december in première in deSingel. Na een tournee door België en Nederland komt Golem naar het Kaaitheater.

Kaaitheater | 15/02 | theater/performance

Voorafgaand aan de voorstelling geeft de Britse philosopher of mind Inigo Wilkins zijn kijk op de mythe van Golem, tijdens de vierde RE:MAKE TALK at 7PM van dit seizoen (15/02, 19:00).

De Warme Winkel, Laura Van Dolron en Renée Goethijn & Dries Gijsels - Nederlandstalig theater

Deze maand staat er ook heel wat Nederlandstalig theater op het Kaaitheaterprogramma.
We volgen verder het werk van het Nederlandse collectief De Warme Winkel, die met De Warme Winkel speelt De Warme Winkel de tijd rijp achten om hun nieuwste voorstelling naar zichzelf te vernoemen. En zich te meten met de groten, of het nu de Berliner Volksbühne, Romeo Castellucci of Pina Bausch is. De voorstelling ging in première in de Singel en houdt tijdens haar tournee door Vlaanderen en Nederland halt in het Kaaitheater.

Kaaitheater | 3>4/02 | theater

Nog een bekend gezicht is Laura Van Dolron. Met Wij neemt ze onze identiteit onder de loep en stelt de verraderlijk eenvoudige vraag waar wij voor staan. Wie zijn we en hoe bepalen we wie daar bij hoort – en vooral wie niet? Zal het ons ooit lukken te erkennen dat ‘zij’ ook bij ons horen? Wij heeft de Kaaistudio's als laatste stop van haar tournee door Nederland en Vlaanderen.

Kaaistudio's | 23>25/02 | theater

Nieuwkomers in het Kaaitheaterprogramma zijn Renée Goethijn en Dries Gijsels. In hun debuutvoorstelling NO USE FOR BINOCULARS, gaan ze op zoek naar de waarde van het verborgene in dit digitale tijdperk van transparantie. Hun universum wordt bevolkt door voyeurs en exhibitionisten, door sharers en followers. Renée Goethijn en Dries Gijsels studeerden af aan het RITCS (2013 en 2014). Ze vonden elkaar in een voorliefde voor het absurde, het imperfecte en het irrationele. NO USE ging vorig jaar in november in première in de Antwerpse Monty en stond zowel in Nederland als Vlaanderen.

Kaaistudio's | 16>17/02 | theater

Brussels, Dance! 01/02 > 31/03

Net als bij de eerste editie in 2015, sluit het Kaaitheater ook ditmaal aan bij het dansplatform Brussels, dance! om van 1 februari tot 31 maart dans in de kijker te zetten in onze hoofdstad. Voor dansers en choreografen is Brussel immers een unieke stad. Het netwerk van locaties die voluit inzetten op openheid en durf, werkt als een magneet op jonge kunstenaars vanuit heel Europa.

Het Kaaitheater toont tijdens Brussels, Dance! in februari Étrangler le temps + boléro 2  van Boris Charmatz/Musée de la danse & Emanuelle Huyhn, A Love Supreme van Anne Teresa De Keersmaeker & Salva Sanchis (zie boven), Zaoum van Cindy Van Acker (zie boven).

Boris Charmatz - boléro 2 + étrangler le temps - 10>11/02 © Jean Henry
RE:MAKE Srećko Horvat - 6/02 © Srećko Horvat
Andros Zins-Browne - Atlas Revisited - 9>10/02 © David De La Rosa
Cindy Van Acker - Zaoum - © Louise Roy
Anne Teresa de Keersmaeker & Salva Sanchis - A Love Supreme - 22/02>4/03 ©Anne Van Aerschot
Thinking with Stengers - 13/02
Moussem Cities: Sirine Fattouh - Une histoire de Liban © Sirine Fattouh
Moussem Cities: Dictaphone group - Nothing To Declare © Dictaphone group
Moussem Cities: Vanishing States - Lucien Bourjeily © Lucien Bourjeily
Moussem Cities: Nancy Naous - The Third Circle © Kinda Hassan
Laura van Dolron - WIJ 23>25/02© Michiel Hendryckx
Thomas Ryckewaert - GOLEM © Susan Derges, courtesy of Purdy Hicks Gallery, London.
De Warme Winkel Speelt de Warme Winkel - 3>4/02 © Kurt van der Elst
Renée Goethijn & Dries Gijsels - No use for binoculars - 16>17/02 © Renée Goethijn & Dries Gijsels