ECOPOLIS 2018: Just Transition

zondag 25/11 11:00 > 18:00 - Kaaitheater, Brussel

Ecopolis is het jaarlijks rendez-vous voor wie bezig is met een duurzame toekomst. Deze vierde editie brengt opnieuw stemmen bijeen uit academische en artistieke wereld, middenveld en bedrijfsleven. Op 25 november gaan ze een hele dag met elkaar in debat over het thema van deze editie: rechtvaardige duurzaamheid.

Met o.m. Catalina Caro |  Leo Lucassen | Kate Raworth | Alison Tate | Alberto Alemanno | Laurien Spruyt | Jean-Pascal Van Ypersele | Yasmien Naciri | Thomas Leysen | Jeroen Theunissen | Rachida Lamrabet Samuel Cogolati | Aziza El Miamouni | Joachim Declerck | Paul Goossens | Anoek Nuyens & Rebekka de Wit

JUST TRANSITION

Het kan lukken: de omslag maken naar een samenleving die de grenzen van de planeet respecteert en iedereen ontplooiingskansen biedt. Maar eenvoudig is het niet. Hoe kunnen we een rechtvaardige transitie realiseren in de huidige context van toenemende polarisatie en ongelijkheid? Kunnen we de sociale rechtvaardigheid versterken terwijl we werk maken van ecologische duurzaamheid?

Dat is de uitdaging waar een rechtvaardige transitie – Just Transition – voor staat. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen in een superdiverse samenleving gelijke toegang heeft tot een waardige job, betaalbare en duurzame huisvesting, voedsel en energie?

Tijdens Ecopolis kan je rekenen op een uitgebreid programma van debatten, presentaties en boeken.

DEBATTEN

• Just Transition. The proof is in the eating.
    ‘To change everything it takes everyone’, een rechtvaardige transitie gaat zowel over waardige jobs, klimaatbeleid als een rechtvaardige samenleving. Een boeiende dialoog tussen vakbond, industrie en onderzoekswereld. Met econome Kate Raworth, auteur The Doughnut Economy, secretaris-generaal van het Internationaal Vakverbond, Alison Tate (Economic and Social Policy, International Trade Union Confederation) en Thomas Leysen, voorzitter van Umicore & KBC.
  • Pakt de klimaattop van Polen de uitdagingen aan?
    Twee weken na ECOPOLIS vindt de klimaattop COP24 plaats in Polen, het land dat nog grotendeels draait op steenkool(mijnen). Wat kunnen we van deze COP verwachten? Wat betekent ‘Just Transition’ voor arbeiders in vervuilende industrieën? Kunnen we ze groene jobs aanbieden? Met o.a. klimaatexpert en IPCC-lid Jean-Pascal Van Ypersele, Joachim Declerck (Architecture Workroom Brussels) en Catalina Caro (CENSAT, Friends of the Earth Colombia).
  • De ongemakkelijke consument: op dieet in de snoepwinkel
    Je zal het maar proberen: milieubewust leven terwijl de maatschappij je systematisch verleidt tot goedkope citytrips of goedkope kledij. Transitie zal enkel lukken als we het structureel aanpakken en de politiek haar nek durft uitsteken. Maar welke rol speelt de consument zelf?
    Theatermakers Anoek Nuyens & Rebekka de Wit brengen hun Monoloog voor een consument. Gevolgd door een debat met Laurien Spruyt, beleidsmedewerker bij Bond Beter Leefmilieu, theatermaker Anouk Nuyens en Jeroen Theunissen, auteur van ‘Jouw huid’.

• Estafettegesprek: burgers in actie, van mei ’68 tot nu
    Met welke acties kunnen burgers bijdragen tot het versnellen van de transitie? Met zo hard mogelijk lobbyen bij o.m. de Europese instellingen, protestacties organiseren of bruinkoolcentrales blokkeren? Hoe verschilt hedendaagse actie van deze enkele decennia terug? Met o.a. Alberto Alemanno, professor aan de Universiteit Parijs en auteur van The Good Lobby, Yasmien Naciri een jonge onderneemster en auteur van Wij nemen het heft in handen en Samuel Cogolati onderzoeker aan KULeuven en activist in het domein van de commons en Paul Goossens Europajournalist en columnist voor De Standaard.
  • De samenhang tussen identiteitsdebat, ongelijkheid en ecologische kwestie
    Vanuit het perspectief van de sociale ecologie is de ecologische crisis - die het gevolg is van de idee dat de mens de natuur moet overheersen - verbonden met de overheersing van de ene mens over de andere. Met o.a. Rachida Lamrabet, auteur van Zwijg allochtoon, Leo Lucassen, migratie-expert en hoogleraar aan de Universiteit Leiden en Aziza El Miamouni van Wijkacademie Molenbeek.

BOEKPRESENTATIE

• Grand Tour 2020
    Ter gelegenheid van de tiende verjaardag van Imagine 2020 – een Europees samenwerkingsverband rond kunst en ecologie, waarvan het Kaaitheater projectleider is – ging journalist Pieter Van Bogaert op een Grand Tour. Hij ontmoette tien kunstenaars in de steden waar ze wonen of werken. Het nieuwe boek Grand Tour 2020. Meetings Across Europe on Art and Ecology biedt een inkijk in hun gesprekken.
    Het boek wordt tijdens Ecopolis voorgesteld met een gesprek tussen Pieter Van Bogaert en Guy Gypens (directeur Kaaitheater). Enkele langere versies van interviews verschenen eerder op de blog Grand Tour 2020

PRESENTATIES & GESPREKKEN

In het Forum van het Kaaitheater vinden tijdens Ecopolis verschillende presentaties en publieke gesprekken plaats. Je kan er o.m. terecht voor gesprekken met de Canadese Samantha Slade, rond horizontaal organiseren en Bert De Wel (Internationaal Vakverbond, International Trade Union Confederation, ITUC) en de presentatie van de nieuwe Oikos-publicatie ‘Op grond van samenwerking’ – over grondgebonden commons.

Ecopolis 2018 is een organisatie van Oikos, Kaaitheater, Crosstalks, Kunstenpunt/Flanders Arts Institute, Passa Porta, FMDO, Broederlijk Delen, Arbeid & Milieu en Etopia.

Over Kaaitheater

Podium

Kaaitheater is een podium voor dans, theater, performance, muziek en debat in Brussel. Ontstaan in 1977 als pionier van vernieuwende podiumkunsten, groeide dit huis uit tot een platform voor zowel artiesten van de Vlaamse Golf, als nieuwe generaties podiumkunstenaars. Van Brussel tot internationaal, van kleine tot grote zaal, en ook op pleinen en in straten, waar stedelijke en globale thema’s tastbaar zijn.

Motto

Onder het motto How to Be Many? maakt het team van Kaaitheater ruimte voor een breed spectrum aan bezoekers, artiesten, verhalen en perspectieven, om de meerstemmigheid van de samenleving beter te leren weerspiegelen. Dat doen we in samenwerking met vele partners.

Plek

Momenteel verbouwt Kaaitheater haar gebouw aan de Sainctelettesquare. In 2025 trekken we in het nieuwe gebouw, dat met een tweede zaal, een stadsbalkon en ruimtes voor kunstenaars en publieksgroepen, de nieuwe stedelijke kunstenpool aan het kanaal uitstraling geeft. Ondertussen blijven we programma tonen in de Kaaistudio's, en trekken we door de stad: we vinden onderdak bij vele theaters en partners in en om Brussel, met wie we samen een veelzijdig programma presenteren.

(In de) praktijk

Met blik op de toekomst zet Kaaitheater verder nieuwe lijnen uit rond participatie en mediatie, om nieuwe generaties publiek te laten kennismaken met hedendaagse podiumkunsten. Organisaties en groepen die nog te weinig op de Brusselse podia te zien zijn, nodigen we uit om zelf artistieke programma’s te maken. Zo openen we de weg naar mede-eigenaarschap van kunstenaars en publiek.

Kaaitheater beweegt mee met de tijd, wakkert maatschappelijke en artistieke debatten aan en omarmt de pluriforme podiumkunsten van vandaag en morgen.