ECOPOLIS 2017 #3 – Digital Together

Ecopolis is hét jaarlijkse rendez-vous voor wie begaan is met een duurzame toekomst. Op 8 oktober gaan experten uit binnen- en buitenland opnieuw een hele dag met elkaar in debat, ditmaal rond de vraag: ‘Wat kan de digitale realiteit betekenen voor de uitbouw van een gedeelde horizon?’ Na decennia van individualisering en fragmentering, is het opnieuw bepalen van ‘een wij’ een van de grote uitdagingen van onze tijd.

Tijdens Ecopolis benaderen schrijvers, wetenschappers en denkers uit het middenveld deze 'wij' telkens vanuit een andere hoek: van Kate Raworth' over haar nieuwe economische 'Doughnut' model, over internet opgebouwd uit commens volgens Aral Balkan en Alicja Gescinska tot Hanan Challouki over de toekomst van digitale pers. Het debatteren wordt geflankeerd met artistieke interventies van CREW, Benjamin Vandewalle en Cateringa en Kompanen.

Debatten

Doughnut Economics

Doughnut Economics is hét economieboek van het jaar. De Britse auteur Kate Raworth (UK) (‘Doughnut economics’) legt de blinde vlekken bloot in de klassieke opvattingen over economie. Hierin vertrekt ze vanuit de vaststelling dat de dominante economische modellen voorbijgestreefd zijn. Ze hebben toegelaten dat er extreme armoede blijft bestaan terwijl onze leefwereld degradeert tot op een schaal die de toekomst van iedereen bedreigt. In haar boek stelt ze een nieuw model voor, het ‘Doughnut model’, waarbij men rekening houdt met de ecologische en sociale grenzen.

Digitaal samenwerken: platform cooporativism

Wat als we de bekende vorm van samenwerken – coöperaties – hanteren om digitale platformen op te richten als alternatief voor de Airbnb’s van deze wereld? Het antwoord is platform cooporatism. Josef Davies-Coates (UK), organisator van de eerste grote Europese conferentie over dit thema, gaat in gesprek met de gewezen coördinator van Futureproject Luise Tremel (DE). Zij maakt duidelijk dat digital storytelling kan bijdragen tot wereldwijde inspiratie voor sociaalecologische alternatieven (startup).

Kleine ik versus big data

Volgens Zweedse cyborg rechten activist en software designer Aral Balkan (SE)  (ind.ie) verbindt Facebook geen mensen met elkaar, maar verbindt Facebook mensen met Facebook. Wat we nodig hebben is een internet opgebouwd als commens. Hoe dit kan leiden tot een versterking van onze vrijheid, vragen we aan de filosofe Alicja Gescinska (BE).  Een kritische blik biedt ook journalist Wouter van Noort (NL). In zijn boek, Hoe de smartphone ons leven beheerst. Overigens, hoe kijkt een romanschrijver als Hans Bogaert (BE) de verleiding van het digitale?

Tools for democracy

De digitale wereld creëert nieuwe mogelijkheden tot verhalen en actievoeren. Zo is digitaal activisme een dagelijkse realiteit voor activist Gustavo Illescas (GTM) die strijdt voor democratie en voor de Israelische Sarit Michaeli (ISR) (B’Tselem), die protesten op de West Bank documenteert. In eigen land valt het activisme van Jeroen Olyslaegers (BE) op Facebook op. Gelooft hij in de verbindende kracht van conversaties op dit digitaal platform? Schrijfster Gaea Schoeters (BE) weet ondertussen hoe hevig het er kan aan toegaan in Facebookland.

Publiek debat & media in digitale tijden

Sociale media hebben op razendsnelle wijze het publieke debat veranderd, voor jongeren is Facebook de belangrijkste krant. Als de democratie staat of valt bij een krachtig publiek debat en sterke 4de macht, dan zijn digitale publieke ruimtes cruciaal voor de toekomst. Hoe kijken Hanan Challouki (BE) (mede-oprichtster van het online media platform Mvslim.com) en Karel Verhoeven (BE) (hoofdredacteur De Standaard) hiernaar? Biedt internet ook ruimte voor nieuwe vormen van journalistiek? We vragen het aan Ana Naomi de Sousa, filmmaker en journalist en Ibrahim Mohamoud (communication officer) (CAGE).

Artistieke interventies

CREW
Het Brusselse collectief CREW manoeuvreert langs de grens van kunst en wetenschap, van podiumkunst en nieuwe technologie. Met Citizen.com presenteren ze een ambitieus, interactief experiment: Citizen.com. Met behulp van HeadSwap-technology kom je live in verbinding te staan met iemand anders. Camera’s, sensoren en andere extensies laten je een 360° wandeling maken in andermans intieme ruimte. Citizen.com wil vaste routes doorbreken en sociale grenzen overschrijden. Want bewegen in een stad is de eerste stap om die stad te veranderen.

Benjamin Vandewalle
Benjamin Vandewalle reikt in zijn werk telkens nieuwe perspectieven en ervaringen aan, zowel in de theaterzaal als in de stad. Met Walking the line nodigt choreograaf Kaaitheaterresident je opnieuw mee de stad in. Je vertrekt als een groep individuen en transformeert gaandeweg tot één collectief lichaam. Walking the Line is een wandelperformance die je tijdens een aaneenschakeling van tableaux vivants met een nieuwe blik naar de stad om je heen doet kijken.

Cateringa & Kompanen
Cateringa & Kompanen is een Nederlands collectief van multidisciplinaire alleskunners die gefascineerd zijn door de wereld rondom eten. Hun HelloYoutube is een mobiele mini-opnamestudio waarin youtube-tutorials voor het maken van dumplings worden opgenomen. Telkens gebaseerd op de vorige opname. Hoelang kan je een filmpje laten naspelen? Wat gebeurt er met de initiële informatie? En wat wordt er bijgevoegd?

Het volledige programma en meer informatie over de sprekers kan je hier terugvinden.

Ecopolis is een initiatief van Oikos en Kaaitheater in samenwerking met Broederlijk delen, 11.11.11, Passa Porta, Kunstenpunt, Etopia, Groen, GEF, Triodos Bank en Crosstalks.

Over Kaaitheater

Podium

Kaaitheater is een podium voor dans, theater, performance, muziek en debat in Brussel. Ontstaan in 1977 als pionier van vernieuwende podiumkunsten, groeide dit huis uit tot een platform voor zowel artiesten van de Vlaamse Golf, als nieuwe generaties podiumkunstenaars. Van Brussel tot internationaal, van kleine tot grote zaal, en ook op pleinen en in straten, waar stedelijke en globale thema’s tastbaar zijn.

Motto

Onder het motto How to Be Many? maakt het team van Kaaitheater ruimte voor een breed spectrum aan bezoekers, artiesten, verhalen en perspectieven, om de meerstemmigheid van de samenleving beter te leren weerspiegelen. Dat doen we in samenwerking met vele partners.

Plek

Momenteel verbouwt Kaaitheater haar gebouw aan de Sainctelettesquare. In 2025 trekken we in het nieuwe gebouw, dat met een tweede zaal, een stadsbalkon en ruimtes voor kunstenaars en publieksgroepen, de nieuwe stedelijke kunstenpool aan het kanaal uitstraling geeft. Ondertussen blijven we programma tonen in de Kaaistudio's, en trekken we door de stad: we vinden onderdak bij vele theaters en partners in en om Brussel, met wie we samen een veelzijdig programma presenteren.

(In de) praktijk

Met blik op de toekomst zet Kaaitheater verder nieuwe lijnen uit rond participatie en mediatie, om nieuwe generaties publiek te laten kennismaken met hedendaagse podiumkunsten. Organisaties en groepen die nog te weinig op de Brusselse podia te zien zijn, nodigen we uit om zelf artistieke programma’s te maken. Zo openen we de weg naar mede-eigenaarschap van kunstenaars en publiek.

Kaaitheater beweegt mee met de tijd, wakkert maatschappelijke en artistieke debatten aan en omarmt de pluriforme podiumkunsten van vandaag en morgen.