Duo Agnes Quackels en Barbara Van Lindt neemt algemene en artistieke coördinatie Kaaitheater op

De algemene en artistieke coördinatie van het Kaaitheater komt in handen van Agnes Quackels en Barbara Van Lindt. Dat maakt de raad van bestuur vandaag bekend. Beiden zullen deeltijds aan de slag gaan bij het Brusselse kunstencentrum, en vanaf eind oktober hun functie opnemen.

Op voorstel van een jury samengesteld uit externe leden, personeelsleden en bestuurders, besliste de raad van bestuur om aan Agnes Quackels en Barbara Van Lindt het vertrouwen te geven om hun project ‘How to Be Many?’ de komende jaren samen met de Kaaitheaterploeg vorm te geven. De raad van bestuur is ervan overtuigd dat met hen aan het roer de pioniersrol van het Kaaitheater zal worden verdergezet en uitgebouwd met ruimte voor nieuwe artistieke canons en urgente maatschappelijke thema’s.

Agnes Quackels en Barbara Van Lindt: “Kaaitheater is vormend geweest voor ons beider artistieke en intellectuele referentiekader: van de pioniers van de ‘Vlaamse Golf’ over de Brusselse en internationale baanbrekers op vlak van dans en performance tot de inspirerende discursieve programma’s. Vandaag hebben we mekaar gevonden rond een gemeenschappelijk project voor het Kaaitheater onder het motto: ‘How to be many?’ We blijven ons verbinden met Brusselse, Vlaamse en internationale artiesten, zowel gevestigde waarden als mid-career en jongere podiumkunstenaars. Ons project creëert ruimte voor Brusselse partnerorganisaties en zet in op een sterkere publieksparticipatie, en streeft een aanbod en een publiek na dat de Brusselse superdiversiteit weerspiegelt. We geloven in meerstemmigheid en wederkerigheid als krachten met een magnetische werking.”

Agnes Quackels werkte de voorbije acht jaar als artistiek directeur bij kunstencentrum BUDA (Kortrijk). Daarvoor was ze co-directeur van Margarita Production (nu Hiros), alternatief managementbureau voor kunstenaars in Brussel, dat ze ook mee oprichtte. Barbara Van Lindt stond aan de leiding van STUK (Leuven), Gasthuis (Amsterdam), wp Zimmer (Antwerpen) en werkte bij het Kunstenfestivaldesarts in Brussel vooraleer ze in 2009 managing director werd van DasArts (nu DAS Theatre), Amsterdamse masteropleiding voor theatermakers en curatoren.

Agnes Quackels en Barbara Van Lindt zullen hun functie opnemen vanaf eind oktober. Zij vervangen Guy Gypens, die de voorbije zes jaar algemeen directeur was en de voorbije twaalf jaar samen met Katleen Van Langendonck de artistieke koers van het Kaaitheater bepaalde.

Guy Gypens: "Barbara en Agnes hebben een uitgebreide en brede kennis van het artistieke veld, zeker ook de jonge generatie. Ze kunnen diepgang geven aan de gesprekken met kunstenaars en hebben productie-ervaring. Bovendien hebben ze een sterk discours over de verbinding van kunst en samenleving. Ik ben erg blij met deze keuze van de jury en het bestuur. Kaaitheater is in goede handen."

Katleen Van Langendonck en Valerie Vernimme blijven deel uitmaken van de leiding van het Kaaitheater en zorgen voor de continuïteit op respectievelijk artistiek en zakelijk vlak. Zij hebben veel waardering voor het werk van Agnes Quackels en Barbara Van Lindt en kijken er, samen met de hele ploeg van het Kaaitheater, naar uit om met hen te gaan samenwerken.

Marleen Wynants lid van de Raad van Bestuur
Over Kaaitheater

Podium

Kaaitheater is een podium voor dans, theater, performance, muziek en debat in Brussel. Ontstaan in 1977 als pionier van vernieuwende podiumkunsten, groeide dit huis uit tot een platform voor zowel artiesten van de Vlaamse Golf, als nieuwe generaties podiumkunstenaars. Van Brussel tot internationaal, van kleine tot grote zaal, en ook op pleinen en in straten, waar stedelijke en globale thema’s tastbaar zijn.

Motto

Onder het motto How to Be Many? maakt het team van Kaaitheater ruimte voor een breed spectrum aan bezoekers, artiesten, verhalen en perspectieven, om de meerstemmigheid van de samenleving beter te leren weerspiegelen. Dat doen we in samenwerking met vele partners.

Plek

Momenteel verbouwt Kaaitheater haar gebouw aan de Sainctelettesquare. In 2025 trekken we in het nieuwe gebouw, dat met een tweede zaal, een stadsbalkon en ruimtes voor kunstenaars en publieksgroepen, de nieuwe stedelijke kunstenpool aan het kanaal uitstraling geeft. Ondertussen blijven we programma tonen in de Kaaistudio's, en trekken we door de stad: we vinden onderdak bij vele theaters en partners in en om Brussel, met wie we samen een veelzijdig programma presenteren.

(In de) praktijk

Met blik op de toekomst zet Kaaitheater verder nieuwe lijnen uit rond participatie en mediatie, om nieuwe generaties publiek te laten kennismaken met hedendaagse podiumkunsten. Organisaties en groepen die nog te weinig op de Brusselse podia te zien zijn, nodigen we uit om zelf artistieke programma’s te maken. Zo openen we de weg naar mede-eigenaarschap van kunstenaars en publiek.

Kaaitheater beweegt mee met de tijd, wakkert maatschappelijke en artistieke debatten aan en omarmt de pluriforme podiumkunsten van vandaag en morgen.