december in het Kaaitheater

• Premières van Heike Langsdorf, Niko Hafkenscheid, Zita Swoon Group en Michiel Soete/Globe Aroma
  • Belgische premières van Nature Theater of Oklahoma en Eszter Salamon
  • Burning Ice #10 - de laatste editie
  • RE:MAKE talks van Patrick Deboosere

BURNING ICE #10
de laatste editie

Hoe kunnen kunstenaars zich in hun thema’s en praktijken op een zinvolle manier verhouden tot de klimaatverandering en de sociaal-ecologische crisis? Dat was negen jaar geleden – bij de eerste editie van Burning Ice – de vraag die op tafel lag. Ondertussen zijn we toe aan de tiende en laatste editie. Centraal staan kunstenaars die de voorbije jaren aantoonden dat kunst wel degelijk een rol heeft te spelen in de transitie naar een duurzame samenleving.

Heike LangsdorfDavid Weber-KrebsKate McIntoshMyriam Van ImschootEls Dietvorst en Kris Verdonck waren eerder te gast op Burning Ice. Nieuwe namen voor het festival zijn Benjamin VerdonckPieter AmpeLotte van den Berg en Niko Hafkenscheid.
Ook debat heeft een plaats op de affiche van Burning Ice #10: auteur en coördinator van Oikos Dirk Holemans gaat in gesprek met met commons-expert Tine De Moor over 'de terugkeer van de utopie'.
En het kunstenaarscollectief SPIN organiseert een alternatieve werkweek, van maandag 10u tot vrijdag 17u naast de Kaaistudio's. Alle kenniswerkers welkom!

Kaaitheater & Kaaistudio's | 3 > 10/12 | theater/dans/performance/installatie/debat | www.burningice.be

ZITA SWOON GROUP
THE BALLAD OF EROL KLOF - première

Frontman Stef Kamil Carlens laat zich voor de nieuwste productie van Zita Swoon Group inspireren door volkskunst en rituelen. Net zoals voor Nothing that is Everything – Zita Swoon Groups hommage aan het Dadaïsme, première 2015 in het Kaaitheater – zoekt Carlens ankerpunten in de vroeg-twintigste-eeuwse moderne kunst.
Zo is er de choreograaf Rudolf von Laban, die het Oostenrijks-Hongaarse rijk afschuimde om er volksdansen te observeren. Of de Duitse Mary Wigman, die in haar mysterieuze Hexentanz een bezeten vrouw neerzet. En de Franse fotograaf Charles Fréger die in het boek Wilder Mann: The Image of the Savage prachtige wezens uit Europese folkloristische tradities etaleert.
The Ballad of Erol Klof wordt opnieuw een mix van dans, muziek, woordenspel, kostuums en maskers. Welkom in de wondere wereld van Zita Swoon.

The Ballad of Erol Klof  gaat in première in het Kaaitheater en vanaf de herfst van 2017 op tournee.

Kaaitheater | 16 > 17/12 | performance/music

MICHIEL SOETE/GLOBE AROMA
CAPSAICIN - première

Het gevoel wanneer je een pikante peper hebt gegeten: dat is CAPSAICIN. Het zou net zo goed een plaats kunnen zijn: een nieuwe Kaap de Goede Hoop als toevluchtsoord. De jonge theatermaker Michiel Soete werkt samen met Globe Aroma en nieuwkomers in Brussel rond verlangens die zich niet laten stoppen door onmacht, woede of angst. Het maakproces van de voorstelling kan je volgen op deze blog.

Deze voorstelling gaat in première in de Kaaistudio's. Ze past in een langetermijnsamenwerking tussen Kaaitheater en Globe Aroma. Vorig jaar in december maakte regisseur Simon Allemeersch in de Kaaistudio's de voorstelling De brievenschrijver, samen met nieuwkomers van Globe Aroma en andere Brusselse spelers.

Kaaistudio's | 21 > 23/12 | theater

ESZTER SALAMON
MONUMENT 0.1: VALDA & GUS  - Belgische première

Van Serge Diaghilev tot Marie Rambert, van Rudolf Laban tot Martha Graham, van Merce Cunningham tot Yvonne Rainer, van John Cage tot Morton Feldman, van Robert Rauschenberg tot Andy Warhol, van Brian de Palma tot Woody Allen en van King Lear tot Othello: zestig jaar lang waren de artistieke carrières van Valda Setterfield en Gus Solomons Jr. gelieerd aan de meest prominente artiesten en artistieke ontwikkelingen. Eszter Salamon overtuigde de nu 82-jarige Setterfield en 76-jarige Solomons Jr. zelf op de scène te staan. Hoe kan verlangen de dood misleiden?

Vorig seizoen maakte Eszter Salamon nog grote indruk met MONUMENT 0: haunted by wars (1913-2013). Monument 0.1: Valda & Gus is het tweede deel in deze reeks over de relatie tussen dans en geschiedenis. Lees hier het interview dat ze hierover deed met het Kaaitheater.

Monument 0.1 ging in oktober 2015 in Essen in première. Na een tour door Europa landt de voorstelling nu voor het eerst in België.

Kaaitheater | 9 > 10/12 | dans

NATURE THEATER OF OKLAHOMA
LIFE AND TIMES EPISODES 7 & 8  - Belgische première

Nature Theater of Oklahoma’s magistrale Life and Times-epos nadert zijn einde. Wat begon als een reeks telefoongesprekken waarin groepslid Kristin Worrall vertelde, is uitgegroeid tot een multidisciplinair en jarenlang project. De eerste vier episodes waren eerder op de scène van het Kaaitheater te zien. De laatste twee episodes brengen ze in de vorm van een 6 uur durende film. Of beter: twee films, die refereren naar twee genres. Hollywood zwartwitfilms en de vroege Cinemascope-kleurenfilms. De eerste episodes gemist? Geen probleem: bij het begin van de filmmarathon krijg je een bioscoopjournaal-achtige samenvatting van wat zich eerder afspeelde.

Je kan je op voorhand al inlezen met de tekst Previously on Nature Theater of Oklahoma.

Nature Theater of Oklahoma is een New Yorkse performancegroep onder leiding van Pavol Liska and Kelly Copper. Voor Life and Times Episodes 1- 4 wonnen ze de presigieuze OBIE-Award. Sinds het memorable No Dice (2008) zijn ze vaste gast in het Kaaitheater. Life and Times Episodes 7&8 gaan in Belgische première in het Kaaitheater.

Kaaitheater | 18/12 | film

RE:MAKE TALKS

Patrick Deboosere | Over vergrijzing

Voor de voorstelling van Eszter Salamon werpt Patrick Deboosere een nieuw licht op de vergrijzing van de maatschappij. Deboosere is demograaf en leidt de onderzoeksgroep Interface Demography aan de VUB. In zijn boek Lang Leve de Vergrijzing gaat hij in tegen het doemdenken errond. Samen met het boek van Deboosere stellen we ook AGE, from the anatomy of life to the architecture of living voor. AGE is een nieuwe publicatie van VUB-Crosstalks.

Kaaitheater | 9/12 | talk

Over Kaaitheater

Het Kaaitheater is een podium voor dans, theater, performance, muziek en debat, verankerd in Brussel en met de blik op de wereld gericht. Sinds 1977 presenteren en coproduceren we werk van hedendaagse podiumkunstenaars. Van de jaren ‘80 tot nu, van lokaal tot internationaal, van repertoire tot experiment, van kleine tot grote zaal. Kunstenaars krijgen hier een parcours op lange termijn.

Overtuigd van het belang van kunst voor het welzijn van de mens, zoeken we de samenleving expliciet op. In de Brusselse kanaalzone – waar de wereldproblematiek in een notendop samenkomt – verbeelden en modelleren kunstenaars de stad van de toekomst.